Free University of Bozen · Bolzano - Staff Details
Back to department main page
Höger Hans Leo
Prof. Dr. phil. Höger Hans Leo
Courses
Geschichte des Designs 2 - 97052
  • Bachelor in Design and Art - Major in Art  
  • Bachelor in Design and Art - Major in Design  
History of Design - 97025
  • Bachelor in Design and Art - Major in Art  PDF download 
  • Bachelor in Design and Art - Major in Design  PDF download 
Theories and languages of visual communication - 97106C
  • Bachelor in Design and Art - Major in Design  
News
19.11.2016
Jedes Ding ist ein erstarrter Einzelfall seiner Möglichkeiten.
ROBERT MUSIL
16.11.2016
Build a book like a body moving in space and time, like a dynamic relief in which every page is a surface carrying shapes, and every turn of a page a new crossing to a new stage of a single structure.
EL LISSITZKY
15.11.2016
Advertising, at least today, means persuading people to buy things they don’t need, with money they don’t have, in order to impress others who don’t care.
VICTOR PAPANEK
09.11.2016
Wer schauen kann, der sehe. Wer sehen kann, der betrachte.
IBN SINA
08.11.2016
The past only exists insofar as it is present in the records of today. And what those records are is determined by what questions we ask.
JOHN ARCHIBALD WHEELER
07.11.2016
Technology is the answer - but what is the question?
CEDRIC PRICE
06.11.2016
Beyond performing a purpose in a good way, the purpose itself has to be good.
KONSTANTIN GRCIC
05.11.2016
Cambiare il mondo non basta. Lo facciamo comunque, ed esso avviene anche senza la nostra collaborazione. Nostro compito è interpretarlo per cambiare il cambiamento, affinché il mondo non continui a cambiare senza di noi.
GÜNTHER ANDERS
04.11.2016
Was Sie vor Augen haben, meine Damen und Herren, dieses Gewimmel, das sind Buchstaben. Sechsundzwanzig dieser schwarz-weißen Tänzer, ganz ohne Graphik-Display und CD-ROM, als Hardware ein Bleistiftstummel - das ist alles.
H.M.ENZENSBERGER
03.11.2016
Niente va sprecato, nemmeno l'irreale.
PHILIP K. DICK
02.11.2016
Capitalismo è convertire lussi in necessità.
ANDREW CARNEGIE
01.11.2016
Sono passato quattro volte per l'esperienza di cominciare una storia e di non avere la più pallida idea di come riuscire a scriverla. La soluzione é stata iniettarvi un po' di avventura.
JONATHAN FRANZEN
28.10.2016
Everywhere and always ugliness has its beautiful aspects. It is thrilling to discover them where nobody else has noticed them.
HENRI DE TOULOUSE-LAUTREC
27.10.2016
Design is a language. When you are very good you can be a poet.
LUDWIG MIES VAN DER ROHE
26.10.2016
Walking induces a trance-like state that allows the mind freedom and ease and encourages exploration of odd possibilities and improbable connections.
ANNIE PROULX
25.10.2016
You never change things by fighting the existing reality. To change something, build a new model that makes the existing model obsolete.
BUCKMINSTER FULLER
24.10.2016
Historisch gesehen, verwandelt sich unsere Gesellschaft von einem System, das von sich selbst nichts wissen kann, über ein System, das von sich selbst nichts wissen darf, zu einem System, das von sich selbst nichts wissen will.
MARKUS MERZ, GEORG SEESLEN
23.10.2016
Quando c'è troppo da vedere, quando un'immagine è troppo piena o quando le immagini sono troppe non si vede più niente. Dal troppo si passa molto presto al nulla.
WIM WENDERS
22.10.2016
Siamo ineluttabilmente condizionati dal DNA del tempo che ci riguarda.
ETTORE SOTTSASS
21.10.2016
Credo che un bravo designer debba sempre essere un passo avanti del proprio tempo. Dovrebbe mettere in discussione qualunque cosa che viene generalmente considerata ovvia. Occore un certo intuito per come cambiano le abitudini delle persone, per le realtà in cui vivono, per i loro sogni, i loro desideri, i loro problemi, le loro necessità. Deve inoltre saper considerare realisticamente le opportunità e i limiti che offre la tecnologia.
DIETER RAMS
20.10.2016
Sono i desideri su vasta scala a fare la storia.
DON DE LILLO
18.10.2016
La cosa più importante é il bosco, non gli alberi.
JOSE SARAMAGO
16.10.2016
Wie lange dauern Werke? So lange, als bis sie fertig sind. So lange sie nämlich Mühe machen, verfallen sie nicht. Einladend zur Mühe, belohnen sie die Beteiligung. Ihr Wesen ist von Dauer, so lange sie einladen und belohnen. Die nützlichen verlangen Menschen, die kunstvollen haben ihren Platz in der Kunst, die weisen verlangen Weisheit, die zur Vollständigkeit bestimmten weisen Lücken auf, die langdauernden sind ständig am Einfallen. Die wirklich großen sind unfertig.
BERTOLT BRECHT
14.10.2016
Siamo la memoria che abbiamo. Senza memoria non sapremmo chi siamo.
JOSE SAMARAGO
13.10.2016
Nur jenes Erinnern ist fruchtbar, das zugleich erinnert, was noch zu tun ist.
ERNST BLOCH
11.10.2016
Die historischen Geisteswissenschaften verwalten ein humanistisches Erbe, das sie gegenüber allen anderen Arten moderner Forschung auszeichnet und in die Nähe ganz andersartiger, außerwissenschaftlicher Erfahrungen - insbesondere der der Kunst - bringt.
HANS-GEORG GADAMER
10.10.2016
Wer keine sauberen Prägungen der Urbilder in seinem Seelenwachs besitzt und sich deshalb nicht richtig erinnern kann, der versieht und verhört sich nicht nur, er verdenkt sich auch.
ALEIDA ASSMANN
08.10.2016
Spielen ist die intelligenteste Aufgabe, derer Menschen sich widmen können.
ENZO MARI
07.10.2016
Non esiste la fotografia artistica. Nella fotografia esistono, come in tutte le cose, delle persone che sanno vedere e altre che non sanno nemmeno guardare.
NADAR
03.10.2016
Computers are to design like microwaves are to cooking.
MILTON GLASER
01.10.2016
Complaining is silly. Either act or forget.
STEFAN SAGMEISTER
30.09.2016
(...) Television delivers people. (...)
RICHARD SERRA
29.09.2016
Hinter der Zivilisation ist die Erde voll von Schlackenbergen und Abfallhaufen. Nützliche Erfindungen haben nicht nur hübsche Weltausstellungen und elegante Automobilsalons zur Folge, sondern auch Heere von Bergwerksarbeitern mit blassen Gesichtern und elenden Löhnen. Dass die Menschheit Dampfmaschinen und Turbinen hat, dafür zahlt sie mit unendlichen Zerstörungen. Während dafür, dass der Mensch die Violine erfunden, und dafür, dass jemand die Arien im Figaro geschrieben hat, keinerlei Preis bezahlt werden muss. Mozart und Mörike haben die Welt nicht viel gekostet, sie waren wohlfeil wie der Sonnenschein; jeder Angestellte in einem technischen Büro kommt teurer.
HERMANN HESSE
27.09.2016
Art is an experiment against so-called reality, against the established, the apparently self-evident. What art eventually wants is: to question answers, to enigmatize solutions, to confuse perception, to dynamize the unmovable, to chaoticize order, to anarchize rules, to topple balances, to shift perspectives, to undercut meanings, to revolutionize discourses, to infiltrate complexity, in brief: to unsettle what is settled (...).
PETER NOEVER
26.09.2016
Words were originally magic, and the word retains much of its old magical power even
today. With words one man can make another blessed, or drive him to despair; by
words the teacher transfers his knowledge to the pupil; by words the speaker sweeps
his audience with him and determines its judgments and decisions. Words call forth
effects and are the universal means of influencing human beings. Therefore let us not
underestimate the use of words.
SIGMUND FREUD
24.09.2016
Le nostre parole sono spesso prive di significato. Ciò accade perché le abbiamo consumate, estenuate, svuotate con un uso eccessivo e soprattutto inconsapevole. Le abbiamo rese bozzoli vuoti. Per raccontare, dobbiamo rigenerare le nostre parole. Dobbiamo restituire loro senso, consistenza, colore, suono, odore. Dobbiamo liberarle dai vincoli delle convenzioni verbali e dai vicoli ciechi dei non significati...
GIANRICO CAROFIGLIO
23.09.2016
The hottest place in hell is reserved for those who try to stay neutral in times of crisis.
DANTE ALIGHIERI
22.09.2016
Die Rache der Sprache ist das Gedicht.
ANONYMOUS
20.09.2016
La separazione delle discipline rende incapaci di cogliere ciò che è tessuto insieme, cioè - secondo il significato originario del termine - il complesso.
EDGAR MORIN
19.09.2016
A differenza di un diffuso luogo comune non sono le crisi, ma le vittorie della mondernizzazione (...) a scuotere le società moderne fin nelle fondamenta e a suscitare tensioni, conflitti e dilemmi (politici e morali) di nuovo tipo....
ULRICH BECK
17.09.2016
A lady visited Matisse in his studio. Inspecting one of his latest works, she said: '(...) But, surely, the arm of this woman is much too long.' 'Madame', the artist politely replied, 'you are mistaken. This is not a woman, this is a picture.'
ALAN FLETCHER
Course timetable

Wednesday, 28.09.2016
TimeSubjectLecturerClassroom
14:00
17:00
History of design - written EXAMHöger Hans LeoF0.03 Lecture room, Ser-F
14:00
17:00
Geschichte des Design 2 - written EXAMHöger Hans LeoF0.03 Lecture room, Ser-F
Faculty of Design and Art
Room: BZ F4.05
Universitätsplatz 1 - piazza Università, 1
39100 Bozen-Bolzano
Prof. Dr. phil. Höger Hans Leo
T: +39 0471 015194
F: +39 0471 015009
hans.hoeger@unibz.it
Contact hours:Monday - Friday (by appointment)
© UniBz