Semester 1 · 11400 · 5 year master degree in Primary Education - Italian section · 11CP · IT
Lecturers: Monica Adriana Parricchi
Teaching Hours: 60
Lab Hours: 40
Mandatory Attendance: In accordance with the regulation
1. S. Kanizsa, A. M. Mariani, Pedagogia generale, Pearson, Milan-Turin, 2017.
2. Nigris E., Teruggi L., & Zuccoli F. (2021). Didattica generale. Milan-Turin: Pearson Italia.
3. Castoldi, M. (2017). Costruire unità di apprendimento. Guida alla progettazione a ritroso. Rome: Carocci.
4. Essays given during the lecture in OPEN ACCESS mode by:
Dozza, L. and Ulivieri, S. (2016, ed.) L’educazione permanente a partire dalle prime età della vita. FrancoAngeli
- Bruner, J., (1996). La cultura dell’educazione. Nuovi orizzonti per la scuola, transl. it. 1999. Milan: Feltrinelli (chapters 2,3,4).
- Caprara B. (2021). Innovare la didattica con i principi montessoriani. Rome: Armando.
- Codello F., Stella I. (2011). Liberi di imparare. Florence: Terra nuova Edizioni.
- Fabri C., von Prondzinski S., (2016) Il gioco – Io gioco, Ferrara, Ebook (only available online: https://www.con-testo.it/wp-content/uploads/2019/01/IL-GIOCO-IO-GIOCO-versione-web.pdf)
- Giovanazzi T. (2020). Pedagogia, infanzia, sostenibilità. Scenari emblematici. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.
- Iavarone M.L., Malavasi P., Orefice P., Pinto Minerva F. (Eds.) (2017). Pedagogia dell'ambiente 2017. Tra sviluppo umano e responsabilità sociale. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.
- Ritscher, P. (2011). Slow School. Florence: Giunti Scuola.
- Vitali B., (2019), I castelli non esistono, Bologna, Publisher ¿Fondazione Gualandi; Bilingual edition
Zavalloni GF. (2012). La pedagogia della lumaca. Bologna: Emi.
.
Sustainable Development Goals
This teaching activity contributes to the achievement of the following Sustainable Development Goals.
Semester 1 · 11400A · 5 year master degree in Primary Education - Italian section · 3CP · IT
Lecturers: Monica Adriana Parricchi
Teaching Hours: 30
Lab Hours: 0
S. Kanizsa, A. M. Mariani, Pedagogia generale, Pearson, Milan-Turin, 2023.
lesson material in the OLE platform
Semester 1 · 11400B · 5 year master degree in Primary Education - Italian section · 2CP · IT
Lecturers: Carla Cardinaletti, Teresa Giovanazzi
Teaching Hours: 0
Lab Hours: 20
Gruppo 1: Dr. Giovanazzi Teresa
Gruppo 2, 3: Dr. Cardinaletti Carla
Si consiglia Bondioli A., Savio D. (2018). Educare l’infanzia. Temi chiave per i servizi 0-6.Roma: Carocci.
Semester 1 · 11400C · 5 year master degree in Primary Education - Italian section · 4CP · IT
Lecturers: Beate Christine Weyland
Teaching Hours: 30
Lab Hours: 0
Chapters from:
Castoldi ; (2024) Promuovere la comprensione in classe. Milano: Carocci.
Weyland B. (2024). Fare Scuola. Un corpo da reinventare. Milano: Guerini
Antonacci F. (2012). Puer Ludens. Milano: Franco Angeli.
Gola G. (2022). Insegnare adagio. Milano: Mimesis.
Avanzini A. (2006). Didactica. Teoria e prassi. Pisa: Edizioni Del Cerro.
Caprara, B. (2022). La natura nel pensiero di Maria Montessori: educare alla scienza per stimolare l’immaginazione. Parma: Junior - Spaggiari.
Dallari, M. (2021). La zattera della bellezza. Trento: Il Margine Erickson.
Ligorio M.B. (2021). Come si insegna, come si apprende. Milano: Carocci.
Rivoltella P. C. (2024). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Milano: Raffaello Cortina.
Weyland B. Falanga M. (2023). Didattica della scuola. Milano: Guerini.
Semester 1 · 11400D · 5 year master degree in Primary Education - Italian section · 2CP · IT
Lecturers: Beate Christine Weyland, Stefan Von Prondzinski
Teaching Hours: 0
Lab Hours: 20
Gruppo 1 e 2: Prof. Weyland Beate
Gruppo 3: Dott. Mag. von Prondzinski Stefan
Selected material from:
Paradiso L. Vismara V. (2024) La giornata educativa in pratica alla scuola dell'infanzia. Trento: Erickson.