Skip to content

Libera Università di Bolzano

Teoria delle relazioni internazionali

Semestre 2 · 27160 · Corso di laurea in Economia, Politica ed Etica · 6CFU · EN


The course engages with the main theories and discourses in the study of International Relations: Realism, Liberalism and Constructivism will be explained by illustrating the debates and2/3 discussions that animate the discipline. Globalization is the
backdrop where international actors engage in a system of relations ranging from cooperation to conflict. The course will illustrate a number of dyads, like East-West and North-South, that structure IRs, and will expand on such issues as national security, international and transnational institutions and global governance

Docenti: Roberto Farneti

Ore didattica frontale: 36
Ore di laboratorio: -
Obbligo di frequenza: Recommended, but not mandatory

Argomenti dell'insegnamento
The historical (and pre-historical) background; theories of world politics; structures and processes; international issues, globalization, and current challenges. The course begins by commenting on excerpts from Yuval Harari’s book Sapiens: A Brief History of Humankind expanding on the origins of “early human institutions” and follows the development of IRs up to the emergence of sophisticated forms of political accountability in the international politics of the XXI c. One block of lectures engages with the main theories and discourses in the study of IRs. Globalization is the backdrop where international actors engage in a spectrum of relations ranging from cooperation to conflict. The course will expand on such issues as national security, national self-determination, international and transnational institutions and NGOs, and global governance.

Insegnamenti propedeutici
None

Modalità di insegnamento
18 two-hour lectures, normally offered twice a week, starting in March 2026. Instructor uses PowerPoint.

Obiettivi formativi
ILO (Intended Learning Outcomes) ILO 1 Conoscenza e comprensione ILO 1.1 fondamenti della scienza politica, e comprensione delle articolazioni della disciplina; ILO 1.2 la globalizzazione e le logiche (e gli attori) del sistema internazionale. ILO 2 Capacità di applicare conoscenza e comprensione ILO 2.1 capacità di comprendere, analizzare e identificare processi decisionali politici; ILO 2.2 capacità di comprendere le logiche politiche dei processi di globalizzazione; questo consente l’integrazione tra le conoscenze strettamente politiche e quelle apprese in aree adiacenti quali il diritto e l’economia, che invece indagano i medesimi processi da altre prospettive; ILO 2.3 capacità di analizzare un testo tecnico attraverso adeguati strumenti teorici; ILO 2.4 capacità di produrre un testo ragionato su un argomento di scienza politica ILO 3 Autonomia di giudizio ILO 3.1 Acquisizione della capacità di giudizio e degli strumenti metodologici utili per l'analisi critica dei dati, delle fonti, dei presupposti e delle implicazioni della pratica scientifica, del contesto politico, etico e giuridico entro il quale si iscrivono e con il quale interagiscono i fenomeni economici ILO 4 Abilità comunicative ILO 4.1 Padronanza (orale e scritta) delle lingue italiana, tedesca e inglese, ivi compresa la traduzione tra queste lingue. Competenza interculturale. Pregnanza concettuale, capacità di sintesi ed espressione scritta, in particolare per quanto riguarda l'elaborazione di documenti scientifici o con base scientifica ILO 5 Capacità di apprendimento ILO 5.1 Promozione del pensiero critico e delle capacità analitiche che consentano di focalizzare problemi complessi nella loro dinamica di lungo periodo e nella varietà delle loro implicazioni anche etiche

Modalità d'esame
1. Participation. Depending on how many students will be attending, format and participation will be discussed and agreed upon in week one. Attendance is not compulsory but in-class discussion of case studies by registered students will be appreciated [ILO4; ILO5]. 2. Midterm: A mid-term is tentatively scheduled for April 8 (maximum 3 extra points). Only students who attend regularly (e.g., 80% of classes) can enroll to the mid-term [ILO1; ILO2; ILO3; ILO5]. 3. 70-minute final exam: this is an in-class written exam combining multiple choice + short essay (max 350 words); further details about the structure of the exam and the composition of the grade will be given in a separate doc, made available in the ‘file’ folder of the course’s Teams within week 5 [ILO1; ILO2; ILO3; ILO5]. Note: non-attending students will be invited to meet with the instructor during office hours in order to learn how to cultivate the communication and learning skills (ILO4 & ILO5) that are normally acquired through consistent participation in the course.

Criteri di valutazione
See 'assessment' (instructor will circulate by week 3 of the course an extended, 4-page syllabus detailing the evaluation criteria)

Bibliografia obbligatoria

John Baylis. Steve Smith and Patricia Owens, The Globalization of World Politics. 8th ed. Oxford: Oxford University Press, 2019.

Y.N. Harari, Sapiens: A Brief History of Humankind (Penguin 2014)

S. Rosato, “The Flawed Logic of Democratic Peace Theory.” The American Political Science Review, Vol. 97, No. 4. (2003), pp. 585-602

W. Callahan, Sensible Politics: Visualizing International Relations (Oxford UP, 2020)




Scarica come PDF

Obiettivi di sviluppo sostenibile
Questa attività didattica contribuisce al raggiungimento dei seguenti Obiettivi di Sviluppo sostenibile.

5 10 16

Richiesta info