Semester 2 · 11415 · 5 year master degree in Primary Education - Italian section · 10CP · IT
Lecturers: Daniela Veronesi, Lorenzo Spreafico, Loredana Schettino, Nadia Chiocchetti
Teaching Hours: 60
Lab Hours: 40
Mandatory Attendance: In accordance with the regulation
· Lecturer's slides available in MS Teams and/or OLE.
· Chini M. & Bosisio C. (2015/2025). Fondamenti di glottodidattica. Carocci. NB: only the chapters that will be indicated during the course.
· Sobrero A., Miglietta A. (2006), Introduzione alla linguistica italiana, Bari, Laterza (chapter 1 “Dal latino ai volgari”, pp. 7-11; chapter 2 “La nascita dei volgari in Italia”, pp. 15-21; chapter 3 “Dante, Petrarca, Boccaccio e l’affermazione del fiorentino”, pp. 22-28).
· Bosco Coletsos S., Costa M. (a cura di) (2013), Italiano e tedesco. Questioni di linguistica contrastiva, Alessandria, Dall’Orso (“Introduzione”, pp. IX-XIV; chapter I “Foni, fonemi e strutture prosodiche”, pp. 3-19; chapter III “Morfologia e sintassi”, pp. 39-91).
· Gavioli L. (1999), “Alcuni meccanismi di base dell’analisi della conversazione”. In: Galatolo R., Pallotti G. (a cura di), La conversazione, Milano, Cortina, pp. 45-65.
· Moroder T.(a cura di) (2019), I Ladini delle Dolomiti Folio Editore, Vienna/Bolzano 2019 or Marcantoni M. (2006) Nuovo Atlante Ladino. IASA 2006.
· Further readings will be provided during the course.
Videsott P. & Videsott R. & Casalicchio J. (a cura di) Manuale di linguistica ladina, De Gruyter 2020
Sustainable Development Goals
This teaching activity contributes to the achievement of the following Sustainable Development Goals.
Semester 2 · 11415A · 5 year master degree in Primary Education - Italian section · 3CP · IT
Lecturers: Lorenzo Spreafico
Teaching Hours: 30
Lab Hours: 0
Semester 2 · 11415B · 5 year master degree in Primary Education - Italian section · 2CP · IT
Lecturers: Loredana Schettino
Teaching Hours: 0
Lab Hours: 20
Gruppi 1, 2 e 3: Dr. Loredana Schettino
• Lecturer's slides available in OLE.
• Chini M. & Bosisio C. (2015/2025) Fondamenti di glottodidattica. Carocci, Roma. (selected sections).
• Further readings will be provided in class.
Semester 2 · 11415C · 5 year master degree in Primary Education - Italian section · 3CP · IT
Lecturers: Daniela Veronesi
Teaching Hours: 30
Lab Hours: 0
Sobrero A., Miglietta A. (2006), Introduzione alla linguistica italiana, Bari, Laterza (chapter 1 “Dal latino ai volgari”, pp. 7-11; chapter 2 “La nascita dei volgari
in Italia”, pp. 15-21; chapter 3 “Dante, Petrarca, Boccaccio e l’affermazione del fiorentino”, pp. 22-28).
Bosco Coletsos S., Costa M. (a cura di) (2013), Italiano e tedesco. Questioni di linguistica contrastiva, Alessandria, Dall’Orso (“Introduzione”, pp. IX-XIV; chapter I “Foni, fonemi e strutture prosodiche”, pp. 3-19; chapter III “Morfologia e sintassi”, pp. 39-91).
Gavioli L. (1999), “Alcuni meccanismi di base dell’analisi della conversazione”. In: Galatolo R., Pallotti G. (a cura di), La conversazione, Milano, Cortina, pp. 45-65.
Further supplementary readings will be indicated during the course.
Semester 2 · 11415D · 5 year master degree in Primary Education - Italian section · 2CP · IT
Lecturers: Nadia Chiocchetti
Teaching Hours: 0
Lab Hours: 20
Gruppi 1, 2 e 3: Dott. Mag. Nadia Chiocchetti
Moroder, Tobia (a cura di) I Ladini delle Dolomiti Folio Editore, Vienna/Bolzano 2019
or
Marcantoni, Mauro Nuovo Atlante Ladino IASA 2006
For further information
Videsott, Paul - Videsott, Ruth - Casalicchio, Jan (a cura di) Manuale di linguistica ladina De Gruyter 2020