Skip to content

Libera Università di Bolzano

Gestione delle Imprese Familiari nel Turismo

Semestre 2 · 31014 · Corso di laurea magistrale in Management del Turismo · 6CFU · IT


- Il corso esplora la diversità, i modelli concettuali e le caratteristiche uniche delle imprese familiari del turismo.
- Tra gli argomenti chiave figurano la successione della leadership, l'innovazione, la gestione della tecnologia e la governance nelle imprese familiari del turismo.
- Particolare attenzione viene data all'uso strategico della storia, della narrazione e del processo di professionalizzazione nelle imprese familiari del turismo.
- Attraverso l'analisi di casi di studio reali, il corso esamina i passaggi generazionali, la leadership femminile e l'uso dei trust per la continuità aziendale, fornendo spunti pratici sulle sfide che le imprese familiari del turismo devono affrontare.

Docenti: Paola Rovelli

Ore didattica frontale: 36 Online
Ore di laboratorio: -
Obbligo di frequenza: -

Argomenti dell'insegnamento
The course is divided into 5 modules: - TM1. Introduction to family business Course Topics - TM2. Dynamics of family business - TM3. Governance in family business - TM4. Management in family business - TM5. Succession in family business

Modalità di insegnamento
Frontal lectures, group discussions, case study analysis.

Obiettivi formativi
INTENDED LEARNING OUTCOMES (ILO) ILO 1: CONOSCENZE E COMPRENSIONE ILO 1.1 Di modelli e di strumenti per la gestione di a) imprese turistiche; b) associazioni, consorzi, non-profit per la gestione e la promozione del sistema turistico e delle attività ad esso connesse ILO 2: CAPACITÀ DI APPLICARE CONOSCENZA E COMPRENSIONE ILO 2.1 Lo studente sarà in grado di proporre risposte a problematiche aziendali attraverso una visione interdisciplinare ed interpretativa aggiungendo valore a quella che è la semplice trasposizione di modelli studiati in teoria.

Modalità d'esame
- Individual written exam: it consists of open and closed questions based on the theory. (ILOs: 1, 2, 5). - In-class active participation: during the theoretical lectures, students are invited to participate in group activities (e.g., discussions, role play, brief case study analyses). (ILOs: 1, 2, 3, 4, 5). - Group case study analysis: students participate in the Ulysses Contest (https://www.ulysses-contest.eu/); during dedicated lectures, groups of students analyze a family business case study based on assigned questions and by applying the theoretical concepts previously illustrated during the theoretical lectures. (ILOs: 1, 2, 3, 4, 5). Non-attending students have to write to the lecturer at the beginning of the course. These students are evaluated based on an individual written exam (ILOs: 1, 2, 5). The written exam consists of open and closed questions, as in the case of attending students, but goes deeper in testing non-attending students’ knowledge.

Criteri di valutazione
Attending students - 60% Individual written exam It is relevant: quality and clarity of answers based on the knowledge provided during lectures, ability to summarize, evaluate, and establish relationships between topics, and ability to critically analyze family business management. - 40% Group case study analysis It is relevant: quality and clarity of answers, ability to apply theoretical concepts to analyze case studies, participation in group work, and quality and clarity of presentations. - 0-3 extra points In-class active participation It is relevant: participation in in-class discussions, proactiveness during discussions, and quality and clarity of answers. Non-attending students - 100% Individual written exam


Scarica come PDF

Obiettivi di sviluppo sostenibile
Questa attività didattica contribuisce al raggiungimento dei seguenti Obiettivi di Sviluppo sostenibile.

4

Richiesta info